Hoe snel(ler) een afspraak maken bij het departement Burgerzaken?

  • Plan en anticipeer op uw stappen. Controleer bijvoorbeeld de vervaldatum van uw identiteitskaart, zodat u dienovereenkomstig een afspraak kunt plannen.
  • Ga van tevoren na welke documenten u mee moet nemen als u naar de gemeente komt. U vindt veel informatie hieromtrent op onze website
  • Wilt u een identiteitskaart bestellen? Plan reeds de afspraak om uw kaart op te halen. Houd rekening met een periode van minstens twee weken na het bestellen van de kaart. Zo kunt u deze procedure zo snel mogelijk afhandelen.
  • Anticipeer op uw stappen: sommige documenten kunnen niet onmiddellijk worden uitgereikt en zullen u pas na enkele dagen/weken worden bezorgd.
     

Moet ik altijd naar het gemeentehuis komen?

Neen! Controleer of de gewenste documenten beschikbaar zijn via het online platform IRISbox.

Veel attesten zijn online te downloaden. Het is dus niet nodig om een afspraak te maken: een paar muisklikken en het document is meteen in uw bezit! 

Controleer ook of uw procedure kan worden uitgevoerd via IRISbox (bv.: adreswijziging).

 
Hebt u geen kaartlezer om u aan te melden op IRISbox? 
Met uw smartphone kunt u de applicatie “itsme” downloaden waarmee u zich op de website van IRISbox kunt identificeren.
 

Goede praktijken:

  • Kom op tijd naar uw afspraak. Niet te vroeg en niet te laat, zodat de wachtruimtes niet te vol zijn. 
  • Kunt u niet op de afspraak komen? Verwittig ons minstens twee dagen op voorhand zodat wij uw plaats aan iemand anders kunnen toewijzen. 
  • Hebt u eerder een afspraak kunnen maken? Laat het ons dan weten! 
 
in het weekend en op feestdagen zijn de gemeentediensten gesloten. Wij zullen dus de e-mails die tijdens deze periode ontvangen werden beantwoorden in de dagen na de heropening van de kantoren.  
 
Vergeet bovendien niet dat in deze tijden van corona en fysieke afstand een lach de kortste afstand tussen twee mensen is...
 
Afdrukken