De grote fasen van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan

Het GMP bestaat uit 4 fasen (of delen): de diagnose, de strategische doelstellingen, het actieplan en de programmering van de acties. Aan het eind van deze fasen zullen de belangrijkste prioriteiten op het vlak van mobiliteit in Vorst vastgesteld zijn.

 

Elke fase zal rond 4 assen werken:

  • de multimodale specialisatie van de wegen *
  • de autoluwe mazen
  • communicatie en sensibilisering
  • de strategie ten aanzien van het parkeren.

 

* Multimodale specialisatie van de wegen: onze straten zijn vaak niet breed genoeg om elke weggebruiker (voetganger, fietser, openbaar vervoer, automobilist, vrachtwagen, ...) een adequate, veilige en kwalitatieve ruimte te bieden. Daarom wordt er voorgesteld op specifieke wegen voorrang te verlenen aan bepaalde gebruikers, zodat een voldoende mate van veiligheid en comfort wordt bereikt voor de weggebruikers die er voorrang hebben.

Hoe ver staat de uitwerking van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan (GMP)?

  • Fase 1: In 2020 maakte een studiebureau een diagnose van de situatie op.
  • Fase 2: Begin 2021 werden de eerste strategische doelstellingen vastgelegd (in overeenstemming met de gewestelijke doelstellingen).

Deze fase 1 en 2 worden binnenkort aan de burgers voorgesteld (cf. infra).

  • Fase 3 (actieplan) & 4 (programmatie van de acties) zullen volgen.
  • Het hele GMP zal tegen eind 2021 aan een openbaar onderzoek worden onderworpen.

Volgende afspraken met de burger:

Fase 3. Meer details volgen. 


 

Afdrukken